vrijdag 3 januari 2014

2014 wordt HET jaar


Waar ik gisteren nog zei dat ik ze niet had, loop ik er vandaag mee in m'n hoofd alsof het m'n nieuwe leven wordt. Ik heb het over goede voornemens. Normaal ben ik er niet zo van en ook dit jaar had ik niets bedacht. Vaak gaat het een weekje goed en daarna maakt het al niets meer uit. Ik loop nu toch echt met voornemens in m'n hoofd en dit jaar ga ik het anders doen, ik ga het volhouden. Je zult wel denken, wat zijn die voornemens dan?

Het belangrijkste voornemen voor mij is dat gezonder wil gaan leven. Ik heb de ziekte van Pfeiffer in m'n bloed en ondanks dat ik daar niet echt veel last meer van heb, heeft het wel sporen achter gelaten. Ik heb echt totaal geen conditie meer, ben sneller moe en voel me niet zo fit. Gisteren ben ik voor het eerst naar de sportschool geweest, samen met mijn zusje. We hadden een proefpas aangevraagd zodat we eerst konden kijken of het was is. En ja hoor, we gaan het doen. Het eerste goede begin is er al. Om het zo leuk mogelijk te maken, ga ik nu ook een mooie sportoutfit aanschaffen. Door het sporten hoop ik me weer wat fitter te gaan voelen zodat ook ik gewoon m'n dag weer vol kan plannen zonder al doodmoe te zijn 's avonds.


Sporten is natuurlijk niet het enige onderdeel van een gezonder leven. Ik wil ook meer (water) gaan drinken. Water is natuurlijk goed voor alles. Een betere reiniger voor de binnenkant van je lichaam is er niet. Ik drink nu echt te weinig dus ik vind het belangrijk dat ik in elk geval meer ga drinken. In de winter heb ik vaak geen zin in water, maar dan vervang ik het door thee. Ook wil ik minder gaan snoepen en dat vervangen door fruit of gezondere tussendoortjes. Ik noem het snoepen, maar snoep eten doe ik eigenlijk haast niet. Chocola en koekjes of cake zijn bij mij echt de boosdoeners, maar die ga ik nu ook wat vaker laten staan. 
Behalve dat ik hierdoor een gezonder leven wil krijgen, hoop ik hierdoor ook wat kilootjes te verliezen. Het zou best mooi meegenomen zijn en dan profiteer ik er extra van.

School, ook niet helemaal onbelangrijk. Ik wil me wat meer focussen en dingen meteen doen in plaats van er op het laatste moment achter komen dat ik een heleboel niet snap of te veel in een kleine tijd moeten proppen. Vaak ben ik te moe of zijn er veel te veel andere leuke dingen, maar de gevolgen zijn dus ook voor mij en die zijn vaak nog vervelender. Vanaf nu ga ik echt beter m'n best doen en alles bijhouden.


Uitstellen is iets wat ik niet alleen met m'n schoolwerk doe maar ook met andere dingen. Opruimen vooral, maar ook iets wat ik nog moet kopen of iets maken. Dat wil ik echt gaan verbeteren. Ik zal echt niet meteen alles in één keer kunnen doen, maar er steeds een beetje meer opletten zal helpen. En ik hoop dat het uit eindelijk vanzelf gaat. Ik denk dat het ook wel meewerkt als ik me over een tijdje wat fitter voel, dat ik sneller wat doe omdat het me minder energie kost. Nog een voordeel dus!

Wat ik bijna nog zou vergeten, is dat ik minder onnodige dingen wil gaan kopen. Vaak zie ik iets leuks en dan koop ik het weer terwijl ik er thuis achter kom dat ik al iets heb wat bijna hetzelfde is of ik gebruik het helemaal niet. Door al die kleine dingetjes te laten liggen, kan ik wat geld besparen. Ik heb in ieder geval met mezelf afgesproken (en de mensen om me heen weten dit ook) dat ik in januari geen make-up ga kopen. De Kruidvat of Action of andere leuke winkeltjes niet inlopen scheelt ook al een heleboel denk ik. Ben benieuwd of ik alle leuke dingen kan weerstaan.

Ja ja, ik word een beter mens, nou ja laten we dat hopen dan. Ik ga m'n best in ieder geval doen en over een maandje ongeveer zal ik jullie laten weten hoe het er nou mee is.

Wat zijn jouw goede voornemens voor dit jaar?

1 opmerking:

  1. Ik herken me in je goede voornemens!! :) Op het vlak van mijn blog wil ik meer sociale media gebruiken en ook eindelijk eens video's beginnen maken.... :)

    BeantwoordenVerwijderen