zaterdag 5 oktober 2013

Stage

Donderdag heb ik mijn eerst stage dag beleefd. In september dit jaar ben ik begonnen aan de Pabo en daar hoort natuurlijk een stage bij. Ik loop stage op een Jenaplanschool. Ik had er wel van gehoord maar had geen idee wat het nou inhield. Ik zou 's ochtends groep 3/4 hebben, de Duckies en 's middags groep 7/8, de Loony Tunes. Vanmorgen ging ik er met goede moed naartoe.

Het is maar 10 minuten fietsen dus ik fietste er vanmorgen naartoe en kwam aan. Ik zocht de juf van groep 3/4 op en hoorde net daarna van ICO'er dat ik niet groep 7/8 had maar groep 5/6, de Goofy's. Oke prima, ik had toch nog niets voor hoeven te bereiden. Ik had er met mijn begeleider in groep 3/4 over gehad dat twee groepen eigenlijk niet helemaal handig was en dat vond zij ook niet. We besloten dus dat ik helemaal over zou gaan naar groep 5/6. Ik loop dus vanaf nu elke donderdag stage bij meester Marcel, bij de Goofy's.

Rond 10 uur ben ik naar de andere klas over gegaan. Het is echt leuk om te zien hoe benieuwd kinderen naar je zijn en wat ze allemaal van je willen weten. Op mijn school hebben de kinderen school van half 9 tot kwart over 2, ze eten dan op school. Vandaag heb ik nog niet echt iets kunnen doen maar ik het erg leuk gehad. Ik heb wel 5 kinderen begeleid die het moeilijker hebben met rekenen. Heel leuk als je het ze stapje voor stapje uitlegt, dat ze dan helemaal blij zijn als ze het antwoord weten. Ook heb ik nog wat nagekeken.

De dag ging ontzetten snel voor mij maar ik heb het zeker naar mijn zin gehad. Heel misschien ga ik over 2 weken drie dagen mee op kamp. Dat moet nog even bekeken worden.

Aan het eind van de dag werd me ook nog duidelijk gemaakt wat er zo anders is aan een Jenaplanschool. Kinderen op een basisschool leren hetzelfde als kinderen op een normale school. Een Jenaplanschool heeft alleen stamgroepen in plaats van klassen. In stamgroepen zitten kinderen van verschillende groepen. Op mijn school zijn dat leerlingen uit 2 groepen. De kleuters bij elkaar, groep 3/4 bij elkaar, groep 5/6 bij elkaar en groep 7/8 bij elkaar. Het is niet zo dat de groepen nu enorm zijn want er vaak twee stamgroepen per niveau. Ze kiezen expres voor deze leeftijds- en niveauverschillen zodat kinderen elkaar kunnen helpen. Volgens mijn school is het namelijk zo dat 90 % onthoud van wat je zelf vertelt en uitlegt aan een ander.

Ik heb in ieder geval erg zin in mijn stage en ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen