zaterdag 19 oktober 2013

Stageweek

De stageweek is alweer voorbij. Of eigenlijk was die, jammer genoeg, voor mij dinsdag al voorbij. Mijn leerlingen zijn van woensdag tot vrijdag op kamp geweest en ik kon niet mee. Ik ben dus alleen maandag en dinsdag geweest. Wel heb ik gisteren nog met een groepje een toneelstukje opgevoerd op een andere basisschool. Lees verder als je wilt weten hoe mijn stageweek was.

Maandag was de eerste dag van de stageweek. Ik had er veel zin in ook al waren het maar 2 dagen. Ik heb het erg naar mijn zin in mijn stageklas, alhoewel ik er al wel achter ben dat het Jenaplan niet echt een manier van lesgeven is voor mij. Die dag begonnen we in de kring. En ook al is het groep 5/6, de kinderen mochten vertellen wat ze gedaan hadden en zo ik ook. Het was een gezellige dag en ik mocht de kinderen van groep 5, die moeite hebben met rekenen, weer begeleiden. Het is erg leuk om te doen en dan ook te zien dat ze het snappen door mijn uitleg. Iets wat minder leuk was, was dat er een ruzie tussen drie meisjes was ontstaan. Zo'n echte meisjesruzie waarbij ze elkaar constant de schuld gaven. De meester wist er nog niets van dus ik dacht, laat ik het proberen op te lossen. Ik had met allemaal even gesproken en uiteindelijk gingen de twee meisjes die ik er op had aangesproken naar het andere meisje om haar een handje te geven, super lief. En ik was blij dat het me gelukt was zonder hulp te vragen van de meester. Toen ik dit aan het eind van de dag vertelde, zei hij ook dat het goed was om zo'n initiatief te nemen.

Dinsdag was de tweede en ook alweer laatste dag. Ik had voor die dag ook mijn eerste les voorbereid, een tekenles. Naar mijn mening is het goed gegaan. De leerlingen hebben mijn opdracht goed uitgevoerd. Helaas kan ik er niets van laten zien, hun namen staan erop en dat is een stukje privacy. Ik heb ook fijne feedback gehad, mijn mentor vond het goed en heeft ook verbeterpunten gegeven waar ik wat mee kan. Die dag heb ik ook een gymles gezien, echt heel apart om te zien. Ze hebben daar een leraar speciaal voor gym. Maar er staan gewoon toestellen etc. klaar en dan mogen ze zelf kiezen wat ze gaan doen. Dat is heel anders dan wat ik vroeger had. Toen had je echt een warming up en je deed spellen. Ik denk dat het veel leuker is om zelf te kunnen kiezen maar aan de andere kant vind ik weer dat je dan niet leert van wat je minder leuk vindt.

Ik heb in elk geval twee leuke dagen gehad en ik kijk nu alweer uit naar mijn volgende stagedag en volgende stageweek in de week van Sinterklaas.

Gisteren heb ik samen met mijn groepje van drama het toneelstuk opgevoerd waar we de afgelopen weken aan hebben gewerkt. Het ging goed en de kinderen reageerden er leuk en enthousiast op. Ik hou eigenlijk echt niet van toneel spelen, maar zo voor kinderen wordt het gewoon leuk. Ik ben blij dat het goed gegaan is en stiekem ook wel een beetje dat het erop zit nu.

Op naar de volgende stageweek! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten