dinsdag 13 mei 2014

Sparen doe je zo...


Is het niet heerlijk om eindelijk die luxe vakantie te boeken, een dure auto te kopen of je kamer te verbouwen? Leuke dingen! Maar daar is geld voor nodig, bedragen die je niet even uit je portemonnee tovert. Daar moet voor gespaard worden. Toch zijn er vaak ook andere uitgaven waardoor sparen lastig wordt. Vandaag deel ik mijn tips met jullie.

Vraag een spaarrekening aan
Als je nog geen spaarrekening hebt, vraag die dan onmiddellijk aan. Laten we eerlijk zijn, sparen op je betaalrekening lukt je niet. Wanneer je je geld op een spaarrekening kunt zetten, staat het apart en kom je er niet meer zo makkelijk aan.


Stel een doel voor jezelf
Wanneer je een doel stelt, wil je dat graag behalen. Als je voor iets specifieks spaart kun je kijken welk bedrag je nodig hebt en daarvoor sparen. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je spaart voor onverwachtse uitgaven of zoals ik voor m'n toekomst. Het is lastig om dan een doel te bepalen maar bedenk er toch een. Wanneer je een doel hebt, ben je gemotiveerder om er aan te werken. Probeer het maar eens!

Laat je geld erop staan
Niets is zo verleidelijk als 'even geld lenen' van je eigen spaarrekening. Maar zet je het ook weer terug? Vaak leen je geld van je eigen spaarrekening omdat een uitgave niet zo goed uitkomt. Wanneer dan wel? Probeer op een andere manier geld te winnen. Stel prioriteiten en laat zo veel mogelijk je geld staan op je spaarrekening. Natuurlijk kun je het er wel afhalen als je je doel behaalt hebt en je geld gaat gebruiken voor je bestemming.

Neem een vast moment
Kies een vast moment waarop je spaart. Bijvoorbeeld elke maand, elke week of elk kwartaal. Ik zelf spaar elke maand een vast bedrag wat ik meteen overmaak wanneer ik mijn salaris krijg. Wanneer ik wat meer heb, wil ik ook nog wel eens een hoger bedrag naar mijn spaarrekening doen, maar nooit een lager bedrag dan het vaste bedrag. Ik vind het handig om meteen te sparen wanneer ik mijn geld krijg, omdat ik dan nog genoeg heb. Aan het eind van de maand heb je vaak minder geld over en gaat het sparen minder hard.

Sparen maar dus! Als je nog meer tips hebt, zijn ze welkom! Zat er een handige tip bij voor jou?

9 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Dit doen wij ook en op die manier spaar je wel beter voor de verschillende doelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke en handige tips! Ik ben zelf heel slecht in sparen ik probeer het steeds :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een handig artikel is dit zeg. Ik heb gelukkig een spaarrekening, en ik haal er alleen mijn autolessen geld ervan af. Want verdien nog niet genoeg om elke maand dat geld van mijn lopende rekening te halen. Je hebt trouwens een hele leuke blog. Ik ga je volgen op bloglovin. liefs x

    BeantwoordenVerwijderen