zaterdag 10 januari 2015

Over het ideeën overnemen van andere bloggers

Het verbaast me soms hoe onaardig bloggers tegen of over elkaar kunnen zijn. We willen allemaal origineel zijn en de leukste artikelen delen. Maar soms heb je even geen inspiratie of vind je iets van een ander heel tof en wil jij dat ook graag delen. Is het dan verkeerd om dat idee over te nemen?

Laat ik allereerst even duidelijk maken dat dit mijn mening is. Iedereen mag er verschillend over denken, maar ik verbaas me gewoon over de manier waarop sommige mensen met elkaar omgaan. Sommige bloggers kunnen zich zo uitlaten over het 'stelen' van hun ideeën. Ik snap best dat het niet leuk is als anderen je idee overnemen en dat van jou niet meer echt uniek is. Maar ik vind het niet verkeerd. Kinderen op de basisschool mogen ook werkjes van anderen namaken omdat ze daar van leren. Waarom zou een blogger dat dan niet mogen? Natuurlijk is het dan wel zo leuk als je de persoon waarvan je het idee hebt, even noemt of er een persoonlijke touch aangeeft.

Ik zal heel eerlijk toegeven dat ik toen ik mijn blog startte, ook niet precies wist wat ik kon schrijven. Er kwamen veel leuke dingen van andere bloggers voorbij maar hoe deden ze dat eigenlijk? Ik wilde niet kopiëren, maar kreeg zelf ook geen ideeën. Vaak deed ik dan iets met een artikel wat ik tegenkwam en leuk vond. Op mijn blog plaatste ik dan een soort gelijk iets, maar dan op mijn eigen manier.

En laten we even realistisch zijn. Er zijn zoveel bloggers. Het wordt steeds moeilijker om iets geheel nieuws te bedenken. Soms hebben mensen ook echt dezelfde ideeën en wordt er dus weleens hetzelfde geplaatst. Het is toch ook zonde als jij een tof artikel hebt bedacht en ingepland, maar de dag ervoor plaatst een andere blogger hetzelfde. Moet je dan dat artikel, waar je veel tijd en moeite ingestoken hebt, maar niet meer online laten komen? Onzin vind ik!

Ik ben van mening dat wij als personen weer even meer naar onszelf moeten kijken. Als een ander iets hetzelfde doet als jij, betekent het toch alleen maar dat het een tof idee is. Probeer er het positieve van in te zien en wees er trots op dat mensen het leuk vinden.

Hoe denk jij hierover?

4 opmerkingen:

  1. Ik denk er net zo over als jij! Mijn blog is echt mijn ding, ik schrijf er voornamelijk over beautyproducten, omdat IK dat leuk vind haha. En ja dan zie je vaak ook producten die je op andere blogs ziet. Je ziet inderdaad wel steeds meer bloggers dezelfde dingen doen, dat vind ik opzich wel jammer. Ik snap alleen niet dat mensen daar boos over worden, ik zou ook het positieve ervan inzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens. Als er zoveel bloggers zijn is het nagenoeg onmogelijk niet hetzelfde te doen als een ander. En wat is het probleem, ik vind het niet erg om 4x over hetzelfde product te lezen. Dat weet ik tenminste wat verschillende mensen ervan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het leuk om veel reviews te lezen over een bepaald product waar ik nieuwsgierig naar ben. In die zin vind ik dat niet na-apen of iets dergelijks. Maar ik hoor steeds vaker dat er gewoon complete artikelen over worden genomen, nou dat gaat te ver. Ik steek zelf super veel tijd in mijn blog en dan zou iemand dat zomaar overnemen !?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat je groot gelijk hebt. Er is een verschil tussen echt helemaal nadoen en gewoon een idee overnemen (denk aan een tag of een rubriek). Sommige mensen kunnen dat onderscheid helaas niet meer maken. Want dan moet je al ruzie gaan maken over wie de vlog uitvond of de selfie.
    Gewoon ergens een persoonlijke touch aan geven, dat vind ik wel leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen