woensdag 21 oktober 2015

Gelezen: Voor jou - Jojo Moyes

Voor jou was een boek waar ik heel benieuwd naar was. In augustus was ik jarig en toen ik 'm van mijn opa en oma. Goed geadviseerd boekhandel! 'Dit boek ontroert tot op het bot. Echt een aanrader.' 'Advies: zakdoeken bij de hand houden.' Ik laat eigenlijk bijna nooit een traan om een boek, maar ik laat me verrassen.

Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen - een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg. Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Voordat ik begon in het boek, had ik de achterkant niet meer gelezen, dus ik had geen idee wat me te wachten stond. Het verhaal gaat over Louisa en Will, een jonge vrouw van wie de ouders geldproblemen hebben en een jonge man met geld genoeg maar beperkt door zijn ongeluk. Wanneer Louisa haar baan verliest, gaat ze via het uitzendbureau op zoek naar een nieuwe baan. Ze solliciteert als verzorger voor Will. Dankzij haar enthousiasme wordt ze aangenomen. Het werk is voor een half jaar, later ontdekt ze waarom voor die periode. Louisa doet er alles aan om het leven van Will zo leuk mogelijk te maken. Hoewel hij dit niet altijd laat merken, is de aanwezigheid van Louisa eigenlijk het enige lichtpuntje in Wills leven.

Hoewel ik al eerder zei dat ik bijna nooit een traan laat om een boek, heb ik nu toch een paar traantjes in m'n ogen gehad. Geen heftige tranen, maar toch even die emotie. Ondanks dat is het boek toch heel goed te lezen, lekker luchtig en vooral ook grappig. Toch zorgt het onderwerp ervoor dat het boek diepgang heeft, en dat is fijn.

Ik ben heel enthousiast over het boek van Jojo Moyes en ben dan ook ontzettend benieuwd naar meerdere boeken van haar. 

Ben jij al bekend met de boeken van Jojo Moyes?







1 opmerking:

  1. ik ken de schrijver niet maar het lijkt mij een prachtig boek ik ben vooral gek op Santa montefiore!

    BeantwoordenVerwijderen